Centurion

Zespół deathmetalowy powstały w Płocku w 1997 z inicjatywy Przemka „Śliwy” Śliwińskiego – perkusja (na początku funkcjonowania zespołu – wokal), oraz Tomasza „Bigosa” Bigorajskiego – gitara. Pierwotnie zespół nosił nazwę Faithless (zainspirowany tytułem płyty Christ Agony), jednak około roku 2000, po dołączeniu do składu Przemysława „Sobiecha” Sobiechowskiego przemianował się na Centurion. Zespół uzupełniał gitarzysta Kuba „Ostry” Ostrowski i w tym składzie band zaczął komponować swoje pierwsze autorskie kompozycje, ocierające się o ekstremalne rejony death metalu. Po roku wspólnego grania, chłopaki postanowili zarejestrować to, co do tej pory udało im się stworzyć. W tym celu udali się do Michała „Warzyka” Warzyckiego i Michała „Dimona” Jastrzębskiego, którzy w specjalnie na tą okazję zaadoptowanym garażu, zarejestrowali pierwszy materiał demo zespołu. Płyta, będąca zapisem tej sesji, zawierająca 5 utworów, ukazała się w 2001 roku pt. ,,And they will leave only remains” i w środowisku metalowym zebrała bardzo pochlebne recenzje. Stała się zarazem przepustką dla zespołu do grania koncertów w klubach m.in. przed zespołem Vader w płockim klubie Filip. W połowie 2001 roku do zespołu na gitarę basową dołączył Krzysiek „Ziomek” Ziemba. W tym składzie, w połowie 2001 zespół zameldował się w warszawskim studio DBX w celu nagrania kelejnego materiału demo. W trakcie sesji nagraniowej, studio nagraniowe odwiedził Piotr „Mitlof” Kozieradzki (wówczas perkusista zespołu Hate) i doradził chłopakom, żeby nagrali podczas tej sesji jeszcze raz materiał zagrany na pierwszej demówce, a on to wyda jako pełny LP. W ten sposób na jesieni 2001 roku nakładem Apocalypse Prod., ukazała się pierwsza oficjalna płyta zespołu pt. „Conquer and Rule”. Po nagraniu płyty, zespół ruszył z koncertami. Wystąpili m.in. w płockim Camelocie u boku Damnable, w Olsztynie z Devilyn czy w Warszawie z Azarath. W pierwszej połowie 2003 zespół odbył bardzo udaną trasę koncertową po Polsce z Yattering (zagrali wtedy m.in. w Rzeszowie, Krakowie, Gdańsku, Olsztynie, Warszawie). W marcu 2004 roku, zespół wystąpił w katowickim spodku na XVIII edycji Metalmanii (największym festiwalu z muzyką hevymetalową w Europie Środkowej), u boku takich gwiazd jak: Morbid Angel czy Soulfly. Po udanej polskiej trasie koncertowej z Yattering, zespół planował udać się ze w trasę koncertową po Europie (również z Yattering). Niestety nie doszła ona do skutku, gdyż praktycznie w przededniu wyjazdu, zespół opuścił Sobiech, a chwilę później w jego ślady poszedł Ziomek. Na domiar złego, w 2005 roku zespół opuścił Ostry, który wyjechał jak masa naszych rodaków w tamtym okresie „za chlebem” do Anglii. W tym momencie zespół faktycznie został duetem. Pozostali tylko jego założyciele: Śliwa i Bigos.

Sytuacja zmieniła się na początku 2006 roku. Do składu dołączyli warszawiacy: Adrian „A.D. Gore” Słojewski – gitara, oraz Tomasz „Chlasti” Chlastacz – wokal. W tym okresie, zespół przeniósł próby do stolicy, gdyż Bigos zamieszkał tam już kilka lat wcześniej. Jedyną osobą w zespole, która mieszkała w Płocku był Śliwa (dojeżdżający na próby do Warszawy). Skład uzupełnił grający na gitarze basowej Darek „Blacha” Karczmarczyk. W tym składzie w 2008 roku, zespół nagrał w warszawskim Studio Progresja materiał demo, który ostatecznie stał się częścią splitu z warszawskim bandem Gortal. Za tą produkcję odpowiedzialny był Paweł „Janos” Grabowski.

Split pt. „Sindecade/Sacrilege”, ujrzał światło dzienne 1-go listopada 2008 roku nakładem francuskiego Gorification MusiX. Po wydaniu płyty, zespół nadal koncertował, ale już nie z taką intensywnością jak wcześniej. Często pojawiał się w warszawskim klubie Progresja, gdzie występował u boku takich bandów jak Immolation czy Convent . W marcu 2009 roku zespół ponownie zameldował się w Studio Progresja by nagrać drugi, pełnowymiarowy materiał. Jego realizacją również zajął się Pawła „Janosa” Grabowski. Płyta ,,Serve to no one”, ukazała się w 2011 nakładem Wydawnictwa Muzycznego Psycho. Materiał ten okazał się ostatnim, na którym za bębnami usiadł Śliwa. W połowie 2009 roku opuścił on zespół, by skupić się na graniu w płockim Kingdom, a w jego miejsce w Centurionie zajął Dominik „Demon” Michałowicz. Tym sposobem, jedyną osobą, która pozostała z początkowego okresu zespołu Centurion pozostał Bigos, a zespół stał się stricte warszawskim bandem. Po zmianach na stanowisku garowego Centurion zaczął pracę nad nowym materiałem. W tym okresie zespół praktycznie nie koncertował (zagrał kilka gigów w warszawskim klubie Progresja). Chłopaki skupili się na szlifowaniu nowych utworów, które ostatecznie zostały zarejestrowane (tradycyjnie w Progresja Studio pod okiem Janosa) we wrześniu 2016 roku. Premiera jak dotąd ostatniej płyty zespołu, nazwanej „Extinction”, odbyła się 27 maja 2017 roku w warszawskim klubie VooDoo Club, a zespołowi towarzyszyły na scenie: Voidhanger oraz Cinis. Po premierze płyty, zespół ruszył z promocją krążka. Band zagrał m.in. w Opocznie z Christ Agony, Łodzi w towarzystwie Embrional i Temple Desecration, Rzeszowie, Katowicach oraz pojawił się w audycji Antyradia, gdzie chłopaki opowiedzieli o swoim najnowszym wydawnictwie. W styczniu 2017 roku dotychczasowego basistę Blachę zastąpił Łukasz „Bonif” Bonifaciuk. W chwili obecnej (październik 2020 roku) zespół nadal funkcjonuje i pracuje w salce prób nad nowym materiałem.


Obecni członkowie zespołu:

Łukasz „Bonif” Bonifaciuk – bas

Tomasz „Bigos” Bigorajski – gitara

Adrian „A.D. Gore” Słojewski – gitara

Tomasz „Chlasti” Chlastacz – wokal

Dominik „Demon” Michałowicz – perkusja


Byli członkowie:

Przemysław „Śliwa” Śliwiński – perkusja (wcześniej wokal)

Przemysław „Sobiech” Sobiechowski – wokal

Kuba „Ostry” Ostrowski – gitara

Krzysztof „Ziomek” Ziemba – bas

Darek „Blacha” Karczmarczyk – bas


Dyskografia zespołu:

… and They Will Leave Only Remains… (demo 2001)wyd. własne
Conquer and Rule (2002)Apocalypse Prod
Sindecade/Sacrilege (split) (2008)Gorification MusiX
Serve to no one (2011)Psycho
Extinctionwyd. własne

za pomoc w przygotowaniu biografii zespołu Centurion bardzo dziękuję Przemysławowi “Śliwie” Śliwińskiemu


Multimedia: